Thursday, August 7, 2014

Dengue

I typed a few sentence for more than 10 times, lepastu backspace. Quite long time didn't update here, and the feeling kinda weird though -.-'

okay, straight to the tittle,
do take care buddies, denggi sangat sangat meliar out there. sebenarnya tak pernah tahu how the feelings of having dengue. either myself or those who close enough tak pernah kena. Tak pernah ada, i mean kak mira and husband hari tu kena denggi masa wedding diorg. But I didn't ask much, sebab you know org tgh risau, plus nak honeymoon apa semua. so tau perkembangan they both from group whatsapp je.
up till 30th July, memang takkan lupa la this date, sebab first time my abah meet Nik's family tapi Nik mcm not in good condition. 
with all those red eyes, high fever, plus diarrhea a day before.
kesian sangat tgk dia, nampak letih tapi sebab tetamu datang rumah, layan jugak.

at first ingat dia demam biasa, pelik sikit la sebab dia mcm sudden attack kan. dah lah besoknya aku nak gerak drive balik KL, dengan aku pun demam starting raya kedua. after all our kampung agak jauh like 1 hour journey mcm tu, so any update pasal dia just bergantung to his lil sister. setiap jam msg lapor keadaan abe long dia. bila teringat, mcm sweet jugak. kakakaka

its midnight, demam Nik tak kebah kebah, gila tak risau. Usually kalau dia demam, in few hours lepas consume ubat pakai coolfever, dia dah boleh bangun dah. 4 o'clock in the morning, dapat tau dia  sampai shivering due to high fever. confirm temperature masa tu cecah 40 plus. terus aku dgn lalok ubat, make a call tanya how his condition so far, diskus beborak sikit dgn his sister, dan sampai ke sudah aku tak tidur pastu mata mcm panda and drive balik KL T_T

punya lah aku tak tenang nak drive, everytime msg masuk mmg harap dpt berita 

"abe long baik doh"

itu je, but whenever msg masuk, harapan semua punah, condition dia tak berubah even worse. makan tak nak, bangun tak boleh, kepala pening berat.

bila aku dah sampai KL pun sama jugak, fever dia kurang sikit. Tapi pening kepala keep on ada, then dia jadi cepat letih. whatsapp kata OK, suddenly senyap. lepastu appear balik kata tak larat, lenguh2 sendi. Tak larat yg amat tak larat. 
Then entah dari mana dtg idea aku nak check tanda tanda demam denggi.
Sekali dah baca, mmg apa yg jd dkt Nik, strongly relate dgn denggi. but when I tell him, zappppp aku kena balik.
hmmm, mungkin org tgh sakit, they in neglecting/denying stage kot? mungkin, positive positive.
time tu tatau kenapa aku ada strong instinct yg dia kena denggi, ok bunyi mcm jahat sebab fikir worse situation utk partner. Tapi bg aku, baik kita fikir yg worse, at least we tend to do some research about the illness kan.


bila dah kena sedas dua ayat denying from him, aku buat research sendiri jelah, senyap2, private. Utk kita kita ajew, gituew. ahaaa.
then aku monitor condition dia, secretly. act biasa tanya sakit lg ke kepala, bdn rasa mcm mana.
from there, take note, and arrange the pattern from day one. sampai lah lima hari dia demam, dia nak balik KL, Ma insist suruh Nik pergi buat check up and yes, denggi. 
kalau bukan sbb sakit, aku dah lama nak kabo "see, told ya" sambil senyum sinis.
tapi malangnya hati aku ni jenis telur penyu, lembik. tak sampai tahap kesinisan aku ke dia.




seriously mmg susah deal dgn org yg kena denggi ni.

first, diorang ni kena banyak minum air. apa jenis air sekali pun. 
air putih, jus buah, jus daun betik, air 100 plus.
apa apa air sahaja, orang kabo jus daun betik paling power to boost up platelet but its not working to Nik. 
okay nevermind, air apa apa je, Diorg kena consume banyaaaakkkkkkkkkkkkkkkk. kenapa?
sebab virus denggi tu akan keluar through air kencing, thats why diorg kena keep drink the water.
selain air, sup ketam nipah pun membantu, and after makan ketam nipah ni baru platelet Nik mula naik. mungkin depends on individual kot.


second, keep them motivated. 
Diorang akan face the situation where sangat penat sebab virus denggi attack platelet, tau kan platelet apa? kalau tak tau pegi search. bila virus attack platelet, badan kita boleh lawan tapi perlahan. 
sooooo thats why diorang letih, platelet yg tinggal makin kurang nak fight dengan virus yg ada dalam badan,dan disebabkan itu kena minum air bagi virus tu keluar ikut air kencing and platelet akan boost up then boleh lawan the remaining virus. faham tak? serupa cikgu sains dah aku terang ni. ahahaha.
actually nak kabo semoga org terdekat dgn org yg kena denggi ni, kekal supportive. if dorag rasa letih nak give up tanak minum air tanak fight back, karang la sebaris dua ayat motivation dkt depa.
any kind of sentence, use your creativity. 
aku guna imaginative situation. bagitau la apa yg we can do together during leisure time bila dia da sihat nanti. so kalau dia take our bait, guna la win win sentence,

"ha kalau nak make the situation come true, kena la minum air bagi sihat balik"

yes, mcm deal dgn budak budak. Actually dorg will drink the water for their own sake. Tapi  biasa la we human sometimes tu need apa org kata, hmm macam root for us utk berpaut. Knowing that bila kita sakit teruk, ada yg sudi care. Bila tau ada org harapkan kita sembuh, baru rasa semangat sikit nak minum 3-4 botol air putih, like apedehal. Ken? :D





and kalau kata ada org terdekat kena denggi
ringa ringan kan la bertanya.
tanya yg pakar,
atau yg pernah kena denggi sebelum ini.
apa dimakannya
apa kekdah nak bg baiknya.


kalau rasa nak pawer lg,
buat mcm aku.
whatsapp kwn terdekat yg kerja spital.
bukan takat tanya kena makan apa je,
siap tanya apa maksud HCT,
mcm mana nak baca result doctor,
berapa paras platelet utk org sihat.


haha,
aku ni kalau jadi nurse.
silap2 laku spital tempat aku kerja.




somehow,
special thanks to Kak Munirah Dahlan.
so much info, so much guidelines given by you to me and Nik.
much appreciated.
THANKKKSS! <3 div="">

















No comments: